Hispanic Heritage Month

  

Celebra el Mes de la Herencia Hispana con Rich Aste from The McNay Art Museum on Vimeo.

To celebrate Hispanic Heritage Month, Rich Aste, the McNay Art Museum’s first Hispanic director, shares a selection of works of art from the collection created by Hispanic artists. We invite you to see these works in person on your next visit to the museum.


Para Celebrar el Mes de la Herencia Hispana, Rich Aste, el primer director hispano del Museo de Arte McNay, comparte una muestra de obras de arte hechas por artistas Hispanos. Los invitamos a ver estas obras en persona en su próxima visita al museo.


Nuestra Señora de Guadalupe (Our Lady of Guadalupe) is an image of the Virgin Mary as the patroness of Mexico. She is greatly revered and venerated by the Hispanic community in the United States. In this painting, the Virgin of Guadalupe is surrounded by other personages including Saint Juan Diego who is said to have been the first to see her apparition. Artist José Rafael Aragón was a prolific santero (Spanish term for makers of images of saints) active in New Mexico whose distinctive folk art style ignored academic conventions of the period.
Nuestra Señora de Guadalupe es una imagen de la virgen considerada como la patrona de México. Ella es altamente venerada por la comunidad Hispana de los Estados Unidos. En esta pintura, La Virgen de Guadalupe está rodeada por otros personajes, incluyendo a el Santo Juan Diego, quien fue el primero en presenciar su aparición. El artista José Rafael Aragón fue un santero prolífico quien vivió en Nuevo México, en este contexto un santero se considera a una persona quien pinta imágenes de santos.

Luis Jiménez’s Man on Fire was created during the Vietnam War in response to a Buddhist monk, Thich Quang Duc, who had set himself on fire to protest the war. The sculpture also took inspiration from the history of Cuauhtémoc, the last Aztec Emperor. The Spanish conquerors tortured him with fire to discover the whereabouts of Aztec gold. Ultimately, the sculpture symbolizes triumph over struggle and adversity. Often seen as controversial, Jiménez’s Man on Fire also resonated with the rising antiwar sentiment in many Latino communities. Man on Fire (Hombre en Llamas) de Luis Jimenez, fue creada durante la Guerra de Vietnam en respuesta a que un monje budista, Thich Quang Duc, se prendió fuego a sí mismo en protesta de la guerra. La escultura también fue inspirada en la anécdota histórica sobre el último Emperador Azteca, Cuauhtémoc, quien a manos de los conquistadores españoles fue víctima de torturas con fuego realizadas con el fin de encontrar el oro de los Aztecas. Ultimadamente, la escultura es un símbolo del triunfo sobre la adversidad. Man on Fire, ha sido considerada una obra controversial pues coincidía con las ideas anti-guerra de las comunidades latinas de la época.
Florida-based, Venezuelan artist, Jose Alvarez, was born Deyvi Orangel Peña Arteaga (D.O.P.A.). His brightly colored work, We Came from the Stars, employs unexpected materials such as porcupine quills, feathers, mica, sequins, and mineral crystals. Alvarez is inspired by diverse scientific theories, anthropological research, and visionary ritual practice.  El artista venezolano, quien ahora vive en Florida, Jose Alvarez, nacio como Deyvi Orangel Peña Arteaga (D.O.P.A.). Su obra de colores vivos, We Came from the Stars (Venimos de las Estrellas), utiliza materiales inesperados como espinas de puercoespín, plumas, mica, lentejuelas, y cristales minerales. La inspiración de Alvarez viene de diversas teorías científicas, investigación antropológica, y práctica visual.
Diego Rivera’s Delfina Flores was a prized piece in Mrs. McNay’s collection and one of her first major purchases. Delfina Flores, the girl depicted in the painting, was the daughter of one of Rivera’s housekeepers, a woman of the Otomi people of central Mexico. Rivera painted Flores several times over the course of her life, even painting her with her own child. Delfina Flores, de Diego rivera era una de las obras más queridas de la colección de arte de la señora McNay, además de ser considerada la primer obra de arte que ella adquirió. Delfina Flores, la niña en la puntura, era la hija de una de las amas de casa de Diego Rivera, una mujer indígena Otomí, proveniente de la región central de México. Rivera pinto a Flores varias veces a lo largo de su vida, incluso llegando a pintarla con su propia hija.
Alfredo Zalce’s En La Hamaca is a powerful image depicting a mother and child reclining playfully in hammock (hamaca) and is one of eight prints from Estampas de Yucatán. Zalce was interested in representing indigenous and regional cultures of Mexico in a contemporary, non-idealized fashion that would pay respect to traditions while celebrating Mayan culture in the present. This work is part of the exhibition Living and Collecting Mexico: Gifts of Susan Toomey Frost and will be on view October 12 through February 5. En La Hamaca de Alfredo Zalce es una imagen que muestra a una madre e hijo reconstadose en una hamaca y es una de las ocho estampas de la serie Estampas de Yucatan. El interés de Zalce recae en representar las culturas indígenas de las diferentes regiones de México, de una manera contemporánea y sin idealización, buscando respetar las tradiciones Mayas del ayer y hoy. Esta imagen es parte de la exposición Living and Collecting Mexico: Gifts of Susan Toomey Frost (Viviendo y Colleccionando en Mexico: Donaciones de Susan Toomey Frost) en vista en el McNay del 12 de Octubre al 5 de Febrero.
Desiderio Hernández Xochitiotzin is known best for his large-scale murals, however he was also a skilled printmaker whose work reflected local customs and rural life in Mexico. La Calavera Catrina not only symbolizes the Mexican tradition of Dia de los Muertos, but it also has ties to political satire and is a symbol of the contrast between the extremely segmented classes of Mexico. The imagery serves as a reminder that all people are equal in death. This work is part of the exhibition Living and Collecting Mexico: Gifts of Susan Toomey Frost and will be on view October 12 through February 5. Desiderio Hernández Xochitiotzin es reconocido por sus murales, sin embargo era un excelente artista gráfico cuya obra reflejaba las tradiciones de la vida rural mexicana. La Calavera Catrina no solo simboliza la tradición mexicana del Día de los Muertos, sino que es también una sátira política y un símbolo de los contrastes de las marcadas clases sociales de México. Esta imagen nos recuerda que, al final, todas las personas somos iguales ante la muerte.Esta imagen es parte de la exposición Living and Collecting Mexico: Gifts of Susan Toomey Frost (Viviendo y Colleccionando en Mexico: Donaciones de Susan Toomey Frost) en vista en el McNay del 12 de Octubre al 5 de Febrero.
Images:

José Rafael Aragón, Nuestra Señora de Guadalupe (Our Lady of Guadalupe), ca. 1820-ca. 1860. Water soluble paint on panel. Bequest of Marion Koogler McNay.

 Jose Alvarez (D.O.P.A.), We Came from the Stars, 2011. Acrylic, enamel, ink, colored pencil, organdy, feathers, quills, and crystals on ultrachrome prints. Museum purchase with funds from the McNay Contemporary Collectors Forum.

Luis A. Jiménez Jr., Man on Fire, 1969, cast 1999. Bronze. Museum purchase with the Russell Hill Rogers Fund for the Arts. © Estate of Luis A. Jiménez, Jr./Artists Rights Society (ARS), New York. 


Diego Rivera, Delfina Flores, 1927. Oil on canvas. Bequest of Marion Koogler McNay. © Banco de México Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust, México, D.F./ Artists Rights Society (ARS), New York.

Alfredo Zalce, En la Hamaca from Estampas de Yucatán, 1945. Lithograph. Collection of the McNay Art Museum, Gift of Susan Toomey Frost

Desiderio Hernández Xochitiotzin, La Calavera Catrina, 1951. Woodcut. Collection of the McNay Art Museum, Gift of Susan Toomey Frost